Pages

Monday, August 8, 2011

Half Zebra + Half Giraffe = Okapi???!!



Okay, meh sini Miss Raccoon nak critakan serba sedikit tentang binatang ni....
kalau diikutkan....rupa binatang ni seolah-olah zebra....tapi bila pandang kedua kali, macam zirafah lah plak...?? hehe... sebenarnya nama binatang ni ialah... OKAPI..

Okapi
(disebut oh-COP-ee) adalah binatang yang unik. Dengan belang hitam putih dan berjalur bahagian kaki depan, dan kelihatan seperti kuda belang (zebra)! Tetapi kita melihat di bahagian kepala Okapi dan anda akan melihat persamaan kepada zirafah.

So, mana satu ni?? zirafah ka.. zebra??? hohoho...

Okay, let me tell you, Okapi adalah benar-benar saudara hidup hanya zirafah. Seperti zirafah, okapi mempunyai telinga tegak, yang menangkap bunyi walaupun sedikit, dan membantu mereka untuk mengelakkan diri daripada binatang buas yang lain. Mereka juga mempunyai lidah yang panjang, yang gelap seperti, zirafah, untuk membantu mereka menjalurkan lidahnya untuk memakan tumbuhan-tumbuhan hijau seperti daun-daun dari pohon.



Habitat Okapis biasanya berada dalam hutan hujan rimba yang tebal yang berada di tengah-tengah hutan di negara Afrika, Okapis adalah antara binatang yang sangat sukar ditemui kerana pendengaran mereka sangat tajam dan akan terus melarikan diri apabila terdengar tapak kaki manusia.


Comel juga bila tengo binatang ni yerr....heheh
That's all..... hihi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Antara Post yang Popular